Skip to main content

Potovanje z letalom je postalo nepogrešljiv del sodobnega globaliziranega sveta, zaradi česar je zaščita pravic letalskih potnikov bistvenega pomena za zagotavljanje varne in pravične izkušnje vseh uporabnikov letalskih storitev. Evropska unija je oblikovala celovit pravni okvir za zaščito letalskih potnikov, s katerim se obravnavajo neprijetnosti, kot so odpovedi letov, zavrnitve vkrcanja in zamude. V nadaljevanju so predstavljene ključne pravice letalskih potnikov.

Pravice potnika v primeru zavrnitve vkrcanja, zamude ali odpovedi leta

Temeljna uredba, ki določa pravice letalskih potnikov, je Uredba (ES) 261/2004, ki zagotavlja pravno zaščito potnikom, katerih odhodno letališče je na ozemlju države članice EU in potnikom, katerih odhodno letališče je na ozemlju tretje države ter letališče prihoda na ozemlju države članice EU, če opravi let letalski prevoz s sedežem v EU.

Če je potniku zavrnjeno vkrcanje proti njegovi volji, ima pravico do povračila stroškov ali spremembe poti, pravico do oskrbe in pravico do odškodnine, ki je odvisna od dolžine leta. V primeru, da letalski prevoznik zavrne vkrcanje letalske potniku zaradi zdravstvenih ali varnostnih razlogov, letalskemu potniku ne pripadajo predhodno navedene pravice.

Kljub temu, da Uredba (ES) 261/2004 ne predvideva pravice potnika do odškodnine v primeru zamude leta, pa je slednjo razvilo Sodišče Evropske unije v zadevi Sturgeon in drugi porti Condor Flugdienst GmbH in Air France SA z dne 19.11.2009. Če prispe letalski potnik v končni namembni kraj z zamudo 3 ure ali več, mu pripada pavšalni znesek odškodnine glede na dolžino leta, to je 250 EUR, 400 EUR ali 600 EUR. V vsakem primeru pripada potniku tudi pravica do oskrbe.

Let je odpovedan, če ni bil opravljen na način, kot je bil prvotno predviden. V primeru odpovedi leta imajo letalski potniki pravico do povračila stroškov ali spremembe poti, pravico do oskrbe in pravico do odškodnine. Letalski prevoznik nosi dokazno breme glede obveščanja letalskih potnikov o odpovedi leta in glede roka, v katerem je to storil.

Pravice ob izgubi ali poškodbi prtljage

Pravice letalskega potnika, povezane s prtljago, urejata Montrealska konvencija in Uredba (ES) 889/2002. Letalski prevoznik je potniku odgovoren za škodo zaradi poškodovane, izgubljene ali uničene prtljage, če je do škode prišlo na letalu ali v času, ko je bil za oddano prtljago odgovoren letalski prevoznik. Odgovornost letalskega prevoznika za oddano prtljago je torej objektivna, ne glede na krivdo. Če letalski potnik ne prejme prtljage, mora slednje prijaviti na letališču, na katerega prtljaga ni prispela. O zamudi ali izgubi prtljage mora potnik obvestiti letalskega prevoznika takoj, najpozneje pa v 7 oziroma 21 dneh. Oddana prtljaga letalskega potnika je izgubljena, če ne prispe v 21 dnevih od trenutka, ko bi morala prispeti.

Zaključek

Kljub širokemu naboru pravic, ki jih letalskim potnikom kot potrošnikom zagotavlja evropska zakonodaja, je njihovo uveljavljanje v praksi pogosto oteženo in dolgotrajno. Slednje predstavlja ključno pomanjkljivost obravnavanega področja, zaradi česar je za letalskega potnika v primeru kršitve njegovih pravic ključnega pomena, da se pravočasno seznani s svojimi pravicami ter si zagotovi ustrezno pomoč pri uveljavljanju svojih zahtevkov.